Mijn klanten betalen niet op tijd, wat nu?

Betalen jouw klanten niet op tijd?

En wat nu? Als als een klant niet betaald?

Ondanks dat je misschien al schappelijk bent met jouw betaaltermijn, kan het toch voorkomen dat klanten structureel te laat betalen. Hierdoor kan jijzelf problemen krijgen met je cashflow. Misschien blijven er zelfs rekeningen liggen. Of loop je steeds achter de feiten aan, omdat jouw klanten te laat betalen. Hoe kan je ervoor zorgen dat je toch een gezonde cashflow krijgt?


Een slimme mogelijkheid is om voor factoring te kiezen. Hierdoor krijg je in één keer het gehele bedrag van jouw debiteuren op je rekening.


Offerte aanvragen

  • Factoring aanvragen

Strakker zijn in het sturen van herinneringen en aanmaningen

Overweeg je factoring, maar wil je eerst nog kijken of je het zelf kunt verbeteren? Dan kan het helpen om heel strak te zijn als het gaat om het versturen van herinneringen en aanmaningen. Je kunt je nog eens over de begeleide e-mail buigen. Misschien is de herinneringsmail te vriendelijk. Houd echter in de gaten dat je niet té streng overkomt, want je wil jouw klanten natuurlijk graag behouden. Of je wilt dat ze nog eens terugkomen. Toch kan je veel zelf doen, zoals:


  • De betaaltermijn inkorten: misschien is de huidige betaaltermijn te lang.
  • Precies op het moment dat de betaaltermijn verstreken is, stuur je een eerste herinnering
  • Heb je nog geen betaling ontvangen, dan stuur je een tweede herinnering op het moment dat dit weer kan
  • Blijft een betaling alsnog uit, dan kan je ervoor kiezen om jouw klant te bellen over de nog te betalen factuur
  • Liever helemaal niet afwachten? Bel de klant eerst netjes op, geef aan dat de betaaltermijn verstreken is en geef aan dat je een herinnering zult sturen.
  • Als de betaling alsnog uitblijft, dan zal je wellicht een incassobureau moeten inschakelen.


Factoring aanvragen

Zoals Maerle al aangeeft:

"Je wilt er zeker van zijn dat de versnelde cashflow en het uitbesteden van het debiteurenbeheer de kosten rechtvaardigen."

Kost het sturen van herinneringen en aanmaningen teveel tijd?

"Klanten betalen te laat, en dat moet je niet willen!"

Het sturen van herinneringen, aanmaningen en het herhaaldelijk contacteren van jouw klant kan veel tijd kosten. Om te voorkomen dat je hier druk mee bent, kan je overgaan op factoring.


Wil je meer weten over factoring? Neem dan gerust contact met ons op. Geen gedoe, want factoring geeft je rust, ruimte en overzicht. En je bespaart ook nog eens veel tijd!



Contact opnemen
  • voor en nadelen factoring

    Titel dia

    Schrijf uw onderschrift hier
    Knop

Wij zorgen dat klanten wel op tijd betalen!

Als administratiekantoor en factoringmaatschappij nemen wij eventuele twijfels graag weg met behulp van onze heldere communicatie, transparante voorwaarden en een klantgerichte aanpak.


Laat ons weten waar we jou mee kunnen helpen en we laten je graag zien wat wij voor je kunnen betekenen. Je kunt ons makkelijk bereiken via 085 303 7601 of vul ons contactformulier in. 

Contact opnemen
Boekhouding bewaren: hoe lang?
door Rini Petersen 21 oktober 2025
De boekhouding moet correct en actueel zijn, maar hoe lang moet de boekhouding bewaard blijven en welke regels gelden rond de bewaarplicht van administratie?
Wanneer moet je jouw boekhouding uitbesteden
door Rini Petersen 22 september 2025
Boekhouding uitbesteden? Waarom is dit een slimme zet voor je bedrijf? Krijg meer tijd en minder stress. Lees het in de Uitbesteding boekhouding GIDS van powerboekhouding. Ontdek de voordelen van een goede boekhouder van Powerpay.