Mijn klanten betalen niet op tijd, wat nu?
Betalen jouw klanten niet op tijd?
En wat nu? Als als een klant niet betaald?
Ondanks dat je misschien al schappelijk bent met jouw betaaltermijn, kan het toch voorkomen dat klanten structureel te laat betalen. Hierdoor kan jijzelf problemen krijgen met je cashflow. Misschien blijven er zelfs rekeningen liggen. Of loop je steeds achter de feiten aan, omdat jouw klanten te laat betalen. Hoe kan je ervoor zorgen dat je toch een gezonde cashflow krijgt?
Een slimme mogelijkheid is om voor
factoring te kiezen. Hierdoor krijg je in één keer het gehele bedrag van jouw debiteuren op je rekening.
Strakker zijn in het sturen van herinneringen en aanmaningen
Overweeg je factoring, maar wil je eerst nog kijken of je het zelf kunt verbeteren? Dan kan het helpen om heel strak te zijn als het gaat om het versturen van herinneringen en aanmaningen. Je kunt je nog eens over de begeleide e-mail buigen. Misschien is de herinneringsmail te vriendelijk. Houd echter in de gaten dat je niet té streng overkomt, want je wil jouw klanten natuurlijk graag behouden. Of je wilt dat ze nog eens terugkomen. Toch kan je veel zelf doen, zoals:
- De betaaltermijn inkorten: misschien is de huidige betaaltermijn te lang.
- Precies op het moment dat de betaaltermijn verstreken is, stuur je een eerste herinnering
- Heb je nog geen betaling ontvangen, dan stuur je een tweede herinnering op het moment dat dit weer kan
- Blijft een betaling alsnog uit, dan kan je ervoor kiezen om jouw klant te bellen over de nog te betalen factuur
- Liever helemaal niet afwachten? Bel de klant eerst netjes op, geef aan dat de betaaltermijn verstreken is en geef aan dat je een herinnering zult sturen.
- Als de betaling alsnog uitblijft, dan zal je wellicht een incassobureau moeten inschakelen.
Zoals Maerle al aangeeft:
"Je wilt er zeker van zijn dat de versnelde cashflow en het uitbesteden van het debiteurenbeheer de kosten rechtvaardigen."
Kost het sturen van herinneringen en aanmaningen teveel tijd?
"Klanten betalen te laat, en dat moet je niet willen!"
Het sturen van herinneringen, aanmaningen en het herhaaldelijk contacteren van jouw klant kan veel tijd kosten. Om te voorkomen dat je hier druk mee bent, kan je overgaan op factoring.
Wil je meer weten over factoring? Neem dan gerust contact met ons op. Geen gedoe, want factoring geeft je rust, ruimte en overzicht. En je bespaart ook nog eens veel tijd!
Wij zorgen dat klanten wel op tijd betalen!
Als administratiekantoor en factoringmaatschappij nemen wij eventuele twijfels graag weg met behulp van onze heldere communicatie, transparante voorwaarden en een klantgerichte aanpak.
Laat ons weten waar we jou mee kunnen helpen en we laten je graag zien wat wij voor je kunnen betekenen. Je kunt ons makkelijk bereiken via
085 303 7601 of vul ons contactformulier in.